BRUISENDE COLUMN

5 tips bij het internationaal uitbouwen van jouw bedrijf

5 tips bij het internationaal uitbouwen van jouw bedrijf

01-07-2020

Je hebt een succesvolle onderneming in Nederland en je wilt over de grenzen gaan kijken? Prima plan! Maar pas op voor de vele valkuilen die je op je pad zult vinden. Verdiep je goed in de mogelijkheden en vooral in de verschillen die andere landen kennen ten opzichte van bedrijfsvoering. Doe je dat niet, dan kun je voor onaangename verrassingen komen te staan. Ook is het zinvol om je eerst af te vragen waarom je eigenlijk internationaal wilt groeien. Het is namelijk een stap die je niet te vroeg moet zetten. Beter kun je eerst proberen om in eigen land het maximale uit de markt te halen. Die markt ken je immers al goed en levert voor jouw onderneming de minste moeite op. Ben je eenmaal zo ver dat je het buitenland wilt gaan veroveren, houd dan de onderstaande vijf tips goed in beeld.


  1. Verdiep je goed in de plaatselijke cultuur en regelgeving. In andere landen verlopen bepaalde processen soms net anders dan hier. Overweeg om een samenwerking aan te gaan met een bestaand bedrijf in een ander land, dat als handelsagent voor jou optreedt. Dat spaart je een hoop gedoe en levert je waarschijnlijk vrij snel een mooi rendement op.

     

  2. Kies je niet voor een agentschap? Zorg er dan voor dat je bedrijf zelf echt aanwezig is in het land van je keuze. Dat hoeft niet door een fysiek kantoor te zijn, want tegenwoordig is online werken heel vanzelfsprekend. Maar door medewerkers uit het land zelf in te schakelen, heb je direct een grotere binding met het afzetgebied en creëer je een stuk kennis van de markt.

     

  3. Zorg ervoor dat je zo snel mogelijk referenties opbouwt. Een goede tip hiervoor is het verstrekken van een extra korting in ruil voor toestemming om de naam van de klant te mogen gebruiken in jouw publiciteitscampagne.

     

  4. Ga niet over een nacht ijs bij het sluiten van een overeenkomst met een potentiële klant. Doe eerst een kredietwaardigheidscheck, zodat je er zeker van bent dat de klant zijn betalingsverplichtingen nakomt. Omdat het vanuit Nederland vaak lastig is om dit goed te monitoren, kun je beter voor detachering creditmanagement kiezen.

     

  5. Ken je concurrent. Verken de markt in het land van je keuze en zorg ervoor dat je weet welke concurrenten er zijn en welke speelruimte er is binnen jouw specifieke branche. 


Delen


MEER BRUISENDE ZAKEN


EDITIE VAN DE MAAND


bekijk vorige edities


BLIJF ALTIJD OP DE HOOGTE MET DE BRUIST NIEUWSBRIEF

 

Mocht je de nieuwsbrief niet meer willen ontvangen, dan kun je je onderaan de desbetreffende nieuwsbrief eenvoudig afmelden.

Wij nemen de privacy van persoonsgegevens zeer serieus. Je persoonlijke gegevens worden niet aan derden verkocht of verstrekt zonder dat er door jou toestemming wordt gegeven. Wij verwerken persoonsgegevens alleen voor het doel waarvoor ze zijn verstrekt en in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevens Bescherming (AVG).


02349 Rollebol Kindercentrum