Bruisende Zaken

Vegetarisch aanbod horeca onder de maat

Vegetarisch aanbod horeca onder de maat

20-02-2020

Minder met vlees is ongekend populair. Terwijl we vlees thuis wat vaker laten staan, bestellen we buitenshuis bijna altijd een gerecht met vlees of vis. De horeca wordt dankzij het beperkte aanbod vegetarische opties als grootste boosdoener aangewezen. Leveranciers voor de horeca, zowel in voedingsmiddelen als in horeca apparatuur, zien kansen voor de horeca. Wie nu niet inspringt op een groter vegetarisch en veganistisch aanbod, mist de boot.

Groeiende aandacht voor vega

Zo’n 67% van de Nederlanders eet tenminste één keer per week vegetarisch. Sommige mensen zijn flexitariër zonder het zelf te beseffen. Vooral millennials (18-35 jaar) kiezen er bewust voor om minder vlees en vis te eten. De belangrijkste redenen hiervoor zijn o.a. afwisseling, gezondheid en het dierenwelzijn. Ook supermarkten besteden veel aandacht aan vegetarische en veganistische producten. Terwijl het aanbod vleesvervangers in de supermarkten toeneemt, blijft het aanbod vega opties op de menukaart een saaie boel.

Helft flexitarieërs vindt vega aanbod te karig

Uit onderzoek blijft dat het aanbod en de diversiteit van vegetarische opties op de menukaart te beperkt is. Ruim de helft van alle flexitariërs – mensen die minimaal één keer per week vegetarisch eten – vindt het aanbod onvoldoende. Dit zorgt er vervolgens voor dat we buitenshuis vaak nog wel voor gerechten met vis of vlees kiezen. Simpelweg omdat er bijna geen andere opties zijn.

Er zijn nog steeds restaurants die helemaal geen enkel vegetarische hoofdgerecht aanbieden en slechts 30% van de onderzochte restaurants serveert meer dan één vegetarisch hoofdgerecht. Wat staat er dan wel op de vegetarische menukaart? Vooral veel geitenkaas en soep. Er is wel meer diversiteit in het aanbod hoofdgerechten, vooral vegetarische pasta’s, ravioli en quiche zijn populair.

Vega(n) als kans

De verwachting is dat minderen met vlees eten de standaard gaat worden in ons voedingspatroon. Horecaondernemers die nu niet inspringen op deze voedingstrend, gaan de boot missen. Naast vegetarisch eten is ook veganistisch eten in opkomst. Veganisten eten naast vlees en vis geen enkele dierlijke producten, dus ook geen zuivel, kaas en eieren. Horecaondernemers die werk maken van een grote diversiteit aan vegetarische maar ook veganistische opties, onderscheiden zich van de concurrentie.
Leveranciers voor de horeca, zowel in voedingsmiddelen als in horeca apparatuur, zien kansen voor de horeca.

Een aantrekkelijke presentatie helpt om meer uit vega en vegan te halen. De volgorde en de wijze waarop vegetarische en veganistische gerechten worden gepresenteerd, oefenen invloed uit op onze keuzes. Dit principe heet nudging. Door dit soort gerechten bovenaan of juist helemaal onderaan de menukaart te plaatsen, vallen ze meer. Plaats ze in elk geval niet onder een apart kopje ‘vegetarisch’. Uit onderzoek van de London School of Economics is gebleken dat er op deze manier maar liefst 56% minder vegetarisch wordt besteld.

Delen


MEER BRUISENDE ZAKEN


EDITIE VAN DE MAAND


bekijk vorige edities


BLIJF ALTIJD OP DE HOOGTE MET DE BRUIST NIEUWSBRIEF

 

Mocht je de nieuwsbrief niet meer willen ontvangen, dan kun je je onderaan de desbetreffende nieuwsbrief eenvoudig afmelden.

Wij nemen de privacy van persoonsgegevens zeer serieus. Je persoonlijke gegevens worden niet aan derden verkocht of verstrekt zonder dat er door jou toestemming wordt gegeven. Wij verwerken persoonsgegevens alleen voor het doel waarvoor ze zijn verstrekt en in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevens Bescherming (AVG).


10375 Monique Bankras Uitvaartbegeleiding