Adverteren werkt!

BRUISENDE COLUMN

Mindfulness: leef met volle aandacht!

Mindfulness: leef met volle aandacht!

30-11--0001

De meeste mensen leven constant in hun hoofd, in hun gedachten. Het grootste gedeelte van deze gedachten gaat over de toekomst: ‘Ik moet morgen echt even langs mijn moeder’, ‘Maandag moet die presentatie af zijn’ en ‘Straks ga ik eerst de ramen zemen en daarna die telefoontjes plegen’.

Stop met piekeren, ervaar minder stress, zit lekkerder in je vel

Mindfulness staat voor ‘leven met volle aandacht’, genieten van het ‘nu’. Je laat even alle gedachten over ‘straks’ of ‘morgen’ los en stuurt je aandacht naar wat je op dit moment aan het doen bent. Je kent het wel: je leest een boek, maar je bent er met je gedachten niet bij en hebt na twee pagina’s geen idee wat je gelezen hebt. Of je fietst vanuit je werk naar huis. Straks moet je nog een boodschap doen, een was draaien en die notulen uitwerken. Dit is voor de meeste mensen de normale manier van denken.

Maar wat als je met mindfulness leeft?

Dan luister je naar het tikken van je kettingkast en de spelende kinderen op het voetbalveldje. Je voelt de warmte van de middagzon op je gezicht en handen. Je ziet wat er gebeurt om je heen: andere fietsers, de omgeving, de zonnestralen door de bomen heen. Je bent je bewust van de hobbels in de weg, de weerstand van het pedaal en ga zo maar door. Je zit helemaal in de beleving van het ‘nu’. Dat is mindfulness. Met mindfulness leer je je makkelijker te ontspannen en te concentreren en wordt je geest rustiger. Je ziet de wereld om je heen helderder en bewuster.

Mindfulness is een eenvoudige vorm van meditatie die je jezelf kunt aanleren. Ga rustig zitten en ontspan je schouders. Richt je aandacht op je ademhaling. Wees je bewust van alles wat er op dit moment om je heen gebeurt. Laat de gedachten in je hoofd rustig passeren zonder er aandacht aan te schenken. Hoor alleen de geluiden om je heen, voel de stoel waarop je zit, ruik de geur van de bloemen op tafel. Je zult merken dat je meer in het moment komt. En dat de focus op het ‘nu’ je meer rust in je hoofd geeft.

Gebruik alledaagse gebeurtenissen om vaker in het moment te leven. Poets vanavond eens mindful je tanden. Richt je aandacht op de smaak van de tandpasta en op het zoemen van de tandenborstel. Houd deze aandacht zo lang mogelijk vol. Misschien lukt dat niet de volledige twee minuten, maar door het te proberen oefen je je aandacht. Hoe vaker je oefent, hoe beter het zal gaan.

Wil je graag hulp bij deze vorm van mediteren? Op www.nederlandbruist.nl vind je diverse ondernemers die je hierbij vast en zeker kunnen helpen.

Delen


MEER BRUISENDE ZAKEN

LEES ONZE COLUMNS

Snacken zonder schuldgevoel
Snacken zonder schuldgevoel
Eindhoven Bruist

Snacken zonder schuldgevoel
Snacken zonder schuldgevoel
Eindhoven Bruist

Lichaamstypes
Lichaamstypes
Eindhoven Bruist

Reset
Reset
Eindhoven Bruist

MINDSET
MINDSET
Eindhoven Bruist

Verstand van haar
Verstand van haar
Eindhoven Bruist

Verstand van haar
Verstand van haar
Eindhoven Bruist

Overmatig zweten
Overmatig zweten
Eindhoven Bruist

Overmatig zweten
Overmatig zweten
Eindhoven Bruist

Definitief ontharen?
Definitief ontharen?
Eindhoven Bruist

Definitief ontharen?
Definitief ontharen?
Eindhoven Bruist

Definitief ontharen?
Definitief ontharen?
Eindhoven Bruist

Borstvergroting?
Borstvergroting?
Eindhoven Bruist

Definitief ontharen?
Definitief ontharen?
Eindhoven Bruist

Overmatig zweten
Overmatig zweten
Eindhoven Bruist

Turbulente tijden!
Turbulente tijden!
Eindhoven Bruist


EDITIE VAN DE MAAND


bekijk vorige edities


BLIJF ALTIJD OP DE HOOGTE MET DE BRUIST NIEUWSBRIEF

 

Mocht je de nieuwsbrief niet meer willen ontvangen, dan kun je je onderaan de desbetreffende nieuwsbrief eenvoudig afmelden.

Wij nemen de privacy van persoonsgegevens zeer serieus. Je persoonlijke gegevens worden niet aan derden verkocht of verstrekt zonder dat er door jou toestemming wordt gegeven. Wij verwerken persoonsgegevens alleen voor het doel waarvoor ze zijn verstrekt en in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevens Bescherming (AVG).