01-09-2019
Ondanks haar goede bedoelingen pakt het weer verkeerd uit wanneer zij iemand wil helpen bij het oplossen van een probleem. Er ontstaat miscommunicatie, de verwijten vliegen haar om de oren, er volgt een knallende ruzie. Waarom gaan haar goede bedoelingen verloren?
Wij zitten vaak vol goede bedoelingen en willen de ander helpen. Maar ja, onze oplossing is niet de oplossing van die ander. Er groeit onbegrip.
Je begeeft je al snel in de dramadriehoek. De redder, het slachtoffer en de aanklager zijn onderdeel van deze driehoek en we nemen de rollen op verschillende momenten aan. Wanneer je iemand wilt helpen, ben je aan het ‘redden’. De ander voelt zich daar niet goed bij en gaat jou verwijten maken, waarmee hij terecht komt in de rol van ‘aanklager’. Jij begrijpt niet dat je goede bedoelingen verkeerd vallen en komt in de ‘slachtoffer’ rol terecht. Zo ontstaat een vicieuze cirkel vol onbegrip en irritatie.
De oplossing? Wees je bewust van wat je zegt en hoe je het zegt. Dit verbetert de kwaliteit van je communicatie. Je creëert meer verbinding met elkaar door uit de dramadriehoek te blijven. Doe dit door oprecht te luisteren, niet in te vullen voor de ander of direct in oplossingen te denken. Geef helder je eigen grenzen aan en spreek vanuit jouw behoefte.
Je zult merken dat je meer in verbinding staat met jezelf én met de ander, daarbij communiceer je op een gelijkwaardig niveau.
Coachingspraktijk Dromen Durven Delen | Marjolein Schultheiss | dromendurvendelen@gmail.com | 06-14987372
Haarlem Bruist
Haarlem Bruist
Haarlem Bruist
Mocht je de nieuwsbrief niet meer willen ontvangen, dan kun je je onderaan de desbetreffende nieuwsbrief eenvoudig afmelden.
Wij nemen de privacy van persoonsgegevens zeer serieus. Je persoonlijke gegevens worden niet aan derden verkocht of verstrekt zonder dat er door jou toestemming wordt gegeven. Wij verwerken persoonsgegevens alleen voor het doel waarvoor ze zijn verstrekt en in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevens Bescherming (AVG).