BRUISENDE COLUMN

Is vernieuwing ook verbetering?

Is vernieuwing ook verbetering?

01-05-2018

Nu het bedrijf 140 jaar bestaat is het tijd om even terug te kijken naar wat gebruiken die in de afgelopen bijna anderhalve eeuw zijn veranderd in de uitvaartwereld:

We zijn van ‘aanzeggers’ naar kaarten gegaan en daarmee lijkt de ‘vooruitgang’ niet te zijn gestopt; gaan we misschien straks van kaarten naar een facebook-, twitter- of een whatsapp-bericht: ‘Ik app je even, oma is overleden. Als we datum en tijd van de uitvaart weten, app ik je weer’...


Ging in vroeger tijden de uitvaartondernemer gekleed in jacquet, compleet met hoge hoed, vandaag de dag is er geen dresscode meer. Uggs of een fleurige jurk, de trend is dat alles mag en kan. 


Met de huidige toename van het aantal uitvaartbedrijven zie je dat bedrijven, gaan ‘specialiseren’ om zich te onderscheiden. Zo zag ik een reclame van een ondernemer gespecialiseerd in kinderuitvaarten…  

Een vreemde keuze vind ik dat.  Niet alleen is een uitvaart van een kind voor alle betrokkenen (ook voor een uitvaartverzorger) emotioneel zwaar, maar ook gebeurt het -gelukkig- te weinig om er ‘van te kunnen bestaan’.  Als ondernemer zul je in dat geval niet regionaal, maar landelijk moeten werken.


Een andere specialisatie; omgaan met dementerenden? Om maar 

alvast één idee te ontzenuwen; iemand die dement is, is niet (langer) handelingsbekwaam en wordt veelal vertegenwoordigd door een bewindvoerder, die in dat geval de opdrachtgever van de uitvaart is. En uiteraard wordt de dementerende partner met alle zorg en zorgvuldigheid begeleid, maar dat is geen specialisatie, dat is gewoon menselijkheid!


Ook om zich te onderscheiden; de ‘keurmerken’. Oftewel; deze uitvaartonderneming is aangesloten bij het keurmerken van... ik vind het vergezocht. Wanneer je hebt aangetoond dat jouw bedrijf de normen en waarden van het keurmerk hanteert (bijvoorbeeld persoonlijke begeleiding, elke uitvaart maatwerk, transparante afspraken etc.) mag je het keurmerk voeren. Je moet aangeven hoeveel uitvaarten je op jaarbasis uitvoert en dan betaal je aan het keurmerk een bedrag per uitvaart (hoe meer uitvaarten, hoe hoger het bedrag…). Als gecertificeerd bedrijf dien je aan een aantal spelregels te voldoen. Zo wil het keurmerk dat je de nabestaanden na de uitvaart in de gelegenheid stelt een klanttevredenheids-vragenlijst in te vullen en op jaarbasis vereist het keurmerk tenminste tien uitvaarten met minimaal een rapportcijfer 7. Om duidelijk te maken wat de toegevoegde waarde hiervan is: Stel dat je op jaarbasis 40 uitvaarten verzorgt waarvan tien met een goed ‘rapportcijfer’ maar ook 20 met een beduidend minder resultaat, dan zou je vanwege die tien voldoendes wel voldoen aan de kwaliteitscriteria van het keurmerk en mee kunnen ‘liften’ op de reclame en naamsbekendheid van het keurmerk. Een keurmerk wordt telkens voor drie jaar toegekend.


Mijn motto: Verschuil je niet achter een club, doe geen oogkleppen op en vooral; blijf jezelf. Behandel je cliënten zoals je zelf behandeld zou willen worden.


En nee, niet elke vernieuwing is een verbetering.


Oranjestraat 21  |  2013 VA Haarlem

023-5324486  |  www.uitvaartuitendaal.nl


Delen


MEER BRUISENDE ZAKEN


EDITIE VAN DE MAAND


bekijk vorige edities


BLIJF ALTIJD OP DE HOOGTE MET DE BRUIST NIEUWSBRIEF

 

Mocht je de nieuwsbrief niet meer willen ontvangen, dan kun je je onderaan de desbetreffende nieuwsbrief eenvoudig afmelden.

Wij nemen de privacy van persoonsgegevens zeer serieus. Je persoonlijke gegevens worden niet aan derden verkocht of verstrekt zonder dat er door jou toestemming wordt gegeven. Wij verwerken persoonsgegevens alleen voor het doel waarvoor ze zijn verstrekt en in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevens Bescherming (AVG).


11032	Juniper - Therapie en begeleiding bij eetstoornissen