bruisende zaken

Corona... en nu?

Corona... en nu?

11-05-2020

In deze rubriek ‘Corona… en nu’ stellen we een aantal vragen aan ondernemers over hoe zij met de corona situatie omgaan. Als eerste zijn Lea en Marcel Bossers aan de beurt.

Lea en Marcel zijn de eigenaren van Nederland Bruist. Samen met een team van 35 collega’s geven ze maandelijks in 38 regio’s glossy magazines uit. Wie kent ze niet, de kleine, vierkante boekjes die overal liggen en nog gratis mee te nemen zijn ook? De magazines hebben een onderscheidend formaat en staan vol ondernemers die zichzelf op een bruisende manier presenteren. Elke maand komen nieuwe edities uit in Nederland, België en Spanje en elke editie heeft bovendien een aparte website.

Nederland Bruist bevindt zich momenteel in een groeifase en het doel is door te groeien naar vijftig maandelijkse edities. Vorig jaar zijn ze met de gehele onderneming verhuisd naar Oosterhout waar ze meer ruimte hebben om door te groeien.

Vraag 1
Hoe gaat het met jullie?

Lea: Het gaat goed met ons. Onze kinderen en familie zijn gezond en gelukkig hebben we in onze directe omgeving nog niet veel te maken gehad met het coronavirus en de gevolgen daarvan.

Marcel: Maar het is wel wennen. Onze jongste kinderen gaan nu immers niet naar school en krijgen vanuit huis les. Dat is best wel pittig. Je normale structuur is voor een deel weg en daardoor moeten we tussen twee situaties op en neer pendelen. Maar gelukkig zijn we gezond!

Vraag 2
Wat ervoeren jullie toen het coronavirus ervoor zorgde dat de horeca en andere winkels dicht moesten?

Lea: Dat was een flinke klap voor ons. Het besef dat het virus zo dichtbij kwam en dat daardoor een groot deel van onze klanten hun deuren moest sluiten, was echt heftig en onrealistisch. Er was veel negativiteit, maar je merkt dat dit langzaamaan weer aan het veranderen is. Iedereen wil door en het wordt tijd dat we weer ‘vrij’ zijn om te ondernemen. 

Marcel: Ook het feit dat je alles kwijt zou kunnen raken door deze situatie heeft ons een aantal slapeloze nachten bezorgd. Als ondernemers heb je veel scenario’s al doordacht, maar dit hadden we natuurlijk nooit kunnen bedenken.

Vraag 3
Heeft deze situatie gevolgen gehad voor Bruist?

Marcel: Helaas wel! We verkopen een abonnement aan onze klanten, waardoor ze maandelijks kunnen adverteren tegen een mooie prijs. Als onze klanten het moeilijk hebben, dan voelen wij dat automatisch ook. We hebben anderhalve maand geleden een groot aantal klanten moeten verplaatsen en oplossingen moeten bieden die voor beide partijen werkbaar waren. Daarnaast is de verkoop anderhalve maand geleden nagenoeg stilgevallen, dat was een harde klap.

Lea: Ook met betrekking tot het team van Bruist hebben we moeten schakelen. Ineens moesten we thuiswerkplekken regelen en rekening houden met de richtlijnen van het RIVM. Dus ook met een lichte verkoudheid moest men vanuit huis werken. Kortom, een hele hoop extra werk in een korte tijd. En dat naast het gezinsleven dat we hebben. Gelukkig werkten we al ‘in de cloud’, dus dat scheelde de helft. 

Vraag 4
Wat hebben jullie gedaan om dit allemaal op te vangen?

Lea: We hebben alle uitgaven bekeken en wilden zoveel mogelijk besparen op onze kosten. Maar na een paar dagen kwamen we erachter dat dit ook bedrijven raakt. We hebben daarom zakelijk het een en ander anders geregeld om wat kosten te besparen, maar dan door de middenweg te bewandelen. Privé hebben we wel zoveel mogelijk nagedacht over hoe we geld konden besparen. Dat is niet altijd leuk, maar wel belangrijk in deze tijd. Het allerbelangrijkste is echter dat we gezond en gelukkig zijn!

Marcel: Na een paar slapeloze nachten kwamen we op het idee om een actie voor onze bestaande klanten op te starten om op korte termijn met hen mee te denken in ruil voor een langere samenwerking. Hier heeft een groot deel van onze klanten positief op gereageerd en de verkoop is mede daardoor langzaamaan weer op gang gekomen. Nu hebben we een actie bedacht voor nieuwe klanten en ook daar verwachten we veel van. Kortom, door creatief na te denken komen nieuwe ideeën en nieuwe kansen naar boven.

Vraag 5.
Hebben jullie nog tips voor andere ondernemers?

Lea: Zorg goed voor je naasten en kijk naar de mooie dingen van het leven. Geef niet op en zoek naar kansen. Je merkt dat veel mensen onderling een stuk vriendelijker zijn en meer rekening houden met elkaar. Dit is een van de positieve gevolgen van deze coronacrisis. 

Marcel: Ik heb in mijn jeugd op de markt gestaan en daar was ik in de zomer de koning en in de winter de schooier. Door elk jaar een toptijd en een crisis mee te maken heb ik geleerd dat er na de winter altijd weer een zomer komt. Oftewel, er komt ook na deze tijd weer een betere tijd aan, maar het is nu nog even incasseren en investeren. Dus zoek naar die andere manier van ondernemen en blijf positief!

Groet, 
Marcel en Lea

Delen


MEER BRUISENDE ZAKEN


BRUIST PUZZELS


EDITIE VAN DE MAAND


bekijk vorige edities


BLIJF ALTIJD OP DE HOOGTE MET DE BRUIST NIEUWSBRIEF

 

Mocht je de nieuwsbrief niet meer willen ontvangen, dan kun je je onderaan de desbetreffende nieuwsbrief eenvoudig afmelden.

Wij nemen de privacy van persoonsgegevens zeer serieus. Je persoonlijke gegevens worden niet aan derden verkocht of verstrekt zonder dat er door jou toestemming wordt gegeven. Wij verwerken persoonsgegevens alleen voor het doel waarvoor ze zijn verstrekt en in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevens Bescherming (AVG).