Bruisende Zaken

Zeg nee tegen een pijnlijke pols

Zeg nee tegen een pijnlijke pols

27-06-2022

Je werkt op kantoor. Je bent wel eens bij een computer in de buurt te vinden. Je hebt wel eens last (gehad) van een zeurend polsje. Een klein beetje irritatie is te overzien, maar als je er mee blijft sukkelen kan het pas echt gaan frustreren en zelfs belemmeren. Wij hebben daarom een aantal dingen op een rij gezet waar jij snel mee aan de slag kunt.

1. Loop je werkplek snel na met dit mini stappenplan

Het is voor je hele lichaam overigens fijn om eens kritisch naar je werkplek en werkhouding te kijken. Een goede werkhouding kan niet alleen de pols, maar ook de rug, schouders, nek en benen van wat extra comfort voorzien. Je krijgt er meer energie van, je belast spieren en pezen minder en je humeur gaat er op vooruit (“Hé collega!”).

Check deze 8 stappen en je bent al goed op weg:

  1. Plaats je voeten plat op de grond, schouderbreed (laat tenen lichtjes naar buiten wijzen)
  2. Ga achterin je stoel zitten zodat je rug de leuning kan vinden
  3. Zoek een hoogte waarbij je boven- en onderbeen een hoek van iets meer dan 90 graden maken. Je heup mag wat hoger liggen dan kniehoogte. Zoek in dat bereik naar een comfortabele hoogte voor jou. Maar let op: te hoog en je benen gaan knellen, te laag en je hebt te weinig steun
  4. Heb je een schuifzitting? Zorg er dan voor dat je een vuist tussen je knieholte en de zitting kan plaatsen
  5. Zet je rugleuning lichtjes naar achteren zodat je wat druk van de onderrug kan halen
  6. Met een instelbare lumbaalsteun kun je de holling van je rug opvullen. Mocht je stoel die niet hebben, dan is een losse rugsteun nog een optie
  7. Zet je armleggers in de laagste stand, laat je schouders ontspannen hangen en houd je onderarmen verticaal. Zet je armleggers er nu tegenaan zodat je armen er prettig op steunen. Voorkom dat je armleggers je schouders omhoog duwen 
  8. BELANGRIJK: Je bureau komt pas als laatste. Als deze in hoogte verstelbaar is, dan kun je hem nu uitlijnen met de armleggers van je stoel. Verhoog NOOIT je armleggers om je bureau te matchen, je schouders en polsen gaan je dan echt haten. Kun je je bureau niet verstellen? Overweeg dan een voetensteun

 

2. Kies de 2 belangrijkste hulpmiddelen

Staat de basis goed? Top! Je kunt natuurlijk 1 á 2 weken even aanzien of dit de nodige verbetering gaat brengen. Wil je niet wachten en gelijk doorpakken? Dan hebben wij de beste tools voor je computerwerk waarmee jij je polsklachten te lijf kunt gaan.

De meest gezochte en geliefde is de verticale muis. Een verticale muis doet een paar dingen erg goed voor jouw pols.

  1. Verticale houding - Deze houding is een stuk natuurlijker en prettiger. Je arm staat minder op spanning en kan daardoor langer ontspannen muizen
  2. Polsbewegingen worden deels uitgeschakeld - Een plat muisje is makkelijk vanuit de pols te bedienen met kleine bewegingen. Bij een verticale muis is dat een stuk lastiger en zul je meer vanuit de arm/schouder moeten doen.  
  3. Grip en controle - Een verticale muis heeft wat meer body en kan de hand daarom prettige ondersteuning bieden

Je eerste stap naar een verticale muis is gemaakt, maar daar hoeft het niet te stoppen. Hoewel in iets minder mate, kan een toetsenbord ook bijdragen aan het verminderen van een pijnlijke pols. Er zijn 2 type toetsenborden die hier uitermate geschikt voor zijn.

De eerste is een plat toetsenbord. Dankzij een plat toetsenbord kun je de arm/pols/hand zo recht mogelijk houden. Het naar achteren trekken van de handrug (dorsaalflexie) kan na verloop van tijd de hand en pols gaan irriteren. 

Een tweede en soms nog betere optie is een gesplitst toetsenbord. Ja, je leest het goed. Een toetsenbord dat in het midden uit elkaar getrokken is. Zeker wanneer je blind typt kun je met een normaal toetsenbord wat sneller pijn in de pols krijgen. Je polsen moeten een knikje maken om alle 10 de vingers mooi op de toetsen te kunnen plaatsen. Dankzij een gesplitst toetsenbord is de hand mooi in 1 lijn met de onderarm te zetten en kun je meer ontspanning vinden.

 

3. Advies inwinnen bij een ergonomische specialist

Er zijn genoeg specialisten op het gebied van ergonomie te vinden waar jij terecht kan met vragen. Is je werkplek niet voldoende in te stellen of kun je niet de juiste muis en/of toetsenbord vinden? Neem dan contact op met een ergonomische specialist en leg je situatie voor. Dit soort bedrijven hebben de ervaring op jou met wat gerichte vragen sneller aan een oplossing te helpen. Vaak kun je daar trouwens nog veel meer informatie vinden over jouw klacht en er gerelateerde producten bij vinden. 

Delen


MEER BRUISENDE ZAKEN

LEES ONZE COLUMNS

Bewustwording
Bewustwording
Oisterwijk Bruist

De zomer is al op de helft.
De zomer is al op de helft.
Oisterwijk Bruist

Zelfliefde kun je leren
Zelfliefde kun je leren
Oisterwijk Bruist

Littekens en Icoone®
Littekens en Icoone®
Oisterwijk Bruist

De zomer is begonnen!
De zomer is begonnen!
Oisterwijk Bruist

Hou van je bikini body
Hou van je bikini body
Oisterwijk Bruist


Stadscafé Willeke
Stadscafé Willeke
Oisterwijk Bruist




Huidkliniek O’
Huidkliniek O’
Oisterwijk Bruist


Acne
Acne
Oisterwijk Bruist


Studiebegeleiding
Studiebegeleiding
Oisterwijk Bruist


EDITIE VAN DE MAAND


bekijk vorige edities


BLIJF ALTIJD OP DE HOOGTE MET DE BRUIST NIEUWSBRIEF

 

Mocht je de nieuwsbrief niet meer willen ontvangen, dan kun je je onderaan de desbetreffende nieuwsbrief eenvoudig afmelden.

Wij nemen de privacy van persoonsgegevens zeer serieus. Je persoonlijke gegevens worden niet aan derden verkocht of verstrekt zonder dat er door jou toestemming wordt gegeven. Wij verwerken persoonsgegevens alleen voor het doel waarvoor ze zijn verstrekt en in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevens Bescherming (AVG).