column

Vakantiekilo’s? 6 tips om ze kwijt te raken

Vakantiekilo’s? 6 tips om ze kwijt te raken

04-10-2019

Wat een heerlijke zomer hebben we gehad! Ook al waren de temperaturen soms erg tropisch, we mochten toch zeker niet klagen in ons kikkerlandje. Inmiddels zijn de scholen weer begonnen en zijn we ook vrijwel allemaal weer aan het werk. Weer terug naar ons normale dagelijkse ritme.

Misschien heb je in de vakantie de teugels wat laten vieren. Heb je een extra wijntje gedronken, hier en daar een ijsje of vaker een barbecue gehad of zat je lekker op het strand aan de cocktails. Je voelt natuurlijk al aan waar ik naar toe wil: juist, de weegschaal zal ook vast wat cijfertjes extra laten zien. De ‘vakantiekilo’s’, een alom bekend probleempje bij menig mens. En nu alles weer ‘normaal’ is, heb je misschien ook de behoefte om er wat aan te doen.

Maar waar begin je? Hierbij heb ik een aantal tips voor je opgesteld die je daarbij kunnen helpen:

1. Maak je niet te druk

Zijn het een paar kilo’s? Grote kans dat dit met name vocht is. Vaak heb je (ongemerkt) meer zout gegeten en het is natuurlijk erg warm geweest, dus de kans is groot dat je meer vocht vasthoudt dan normaal. Schrik dus niet meteen als de weegschaal 4 kilo meer aangeeft de dag dat je uit het vliegtuig bent gestapt. Dit is heus niet alleen vet. Na een paar dagen of een week zal je zien dat de meeste kilo’s alweer verdwenen zijn.

2. Drink weer voldoende water

Drink dus ook voldoende water om je lichaam te helpen dit vocht weer af te voeren. Verban de alcohol dus weer alleen naar het weekend (met mate). Of nog beter: drink geen alcohol of minimaal.

3. Doe weer normaal en zorg voor ritme

Het scheelt al heel veel als je weer gewoon in je dagelijkse ritme zit en op ‘normale’ tijden eet. Plus de normale hoeveelheden.

4. Laat koolhydraten af en toe staan

Eet minder koolhydraten, zoals brood, aardappelen, rijst, pasta. Laat 1x per dag de koolhydraten weg, dus bijvoorbeeld geen brood bij de lunch, maar een salade met vis of kip of een groenteomelet. Of vervang eens pasta of rijst voor een groentevariant bij de warme maaltijd zoals bloemkoolrijst. Je zult merken dat je daardoor ook sneller het vocht wat je vasthoudt kwijtraakt.

5. Beweeg meer!

De tijd van lekker luieren is voorbij. Zorg ervoor dat je weer meer gaat bewegen (dat kan in de sportschool maar bijvoorbeeld ook door lopend of met de fiets naar school, het werk of de supermarkt te gaan) en begin met krachttraining.

Wil jij begeleid worden om weer terug op gewicht te komen? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Tijdens de overgang (of menopauze) verandert je lijf onder invloed van hormonen. Hierdoor kan het voorkomen dat je ineens veel makkelijker aankomt dan voorheen of dat het je meer moeite kost om op gewicht te blijven. Daarbij ontstaan er rond je middel vaak vetrolletjes die er eerst niet waren. Dat kan erg vervelend zijn: je lichaam verandert en niet altijd op zo’n manier dat je er blij mee bent.

Het aankomen heeft meerdere oorzaken zoals: spierafbraak, verminderde werking van de schildklier, afname van oestrogeenproduct, slaapproblemen en stress. Een gezond voedingspatroon met veel vitamines en mineralen en een gezonde levensstijl zijn de belangrijkste ingrediënten voor een gezonde hormoonhuishouding en zo min mogelijk overgangsklachten. Naast gezonde voeding helpt het ook om regelmatig te bewegen.

Is jouw lichaam in balans tijdens de overgang?

Ik kan je helpen om een gezond gewicht te behalen én te behouden.

Steffie Keukens is diëtist, PowerSlim coach en emotie-eten de baas specialist. In haar dietistenpraktijk in Deurne en Asten-Heusden begeleidt ze met name cliënten die graag van hun overtollige kilo’s af willen waarbij eten weer genieten wordt in plaats van een constante strijd.

 

Eigenaar: Steffie Keukens BodySize Diëtistenpraktijk Heuvelstraat 16, Deurne 06-28898024 www.body-size.nl

Delen


MEER BRUISENDE ZAKEN


EDITIE VAN DE MAAND


bekijk vorige edities


BLIJF ALTIJD OP DE HOOGTE MET DE BRUIST NIEUWSBRIEF

 

Mocht je de nieuwsbrief niet meer willen ontvangen, dan kun je je onderaan de desbetreffende nieuwsbrief eenvoudig afmelden.

Wij nemen de privacy van persoonsgegevens zeer serieus. Je persoonlijke gegevens worden niet aan derden verkocht of verstrekt zonder dat er door jou toestemming wordt gegeven. Wij verwerken persoonsgegevens alleen voor het doel waarvoor ze zijn verstrekt en in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevens Bescherming (AVG).